Vooruitlopend op de in mei te verschijnen cultuurnota van wethouder Henk Pijlman (D’66) van cultuur komt In de Adviesraad Cultuur in maart met een advies (aan Pijlman) om geen structurele subsidie (50.000 gulden per jaar) meer aan de SJIG te verstrekken (“De SJIG heeft wel ambitieuze plannen maar die komen te laat”). In de plaats daarvan moet de SJIG (net als een aantal andere organisaties) in het vervolg een beroep doen op de zgn. “incidentenpot’ en dat betekent voor elk concert telkens subsidie aanvragen en dus ook dat het telkens weer spannend is of de gevraagde subsidie wordt verstrekt. Dit legt volgens het bestuur een bom onder de continuïteit en de organisatie van de concerten.
Exit Vrije Hand
De Adviesraad plaatst ook vraagtekens bij de toekomst van de Marathon: “onvoldoende aantrekkingskracht” en “te veel een festival voor de fijnproever”. De Marathon krijgt van de raad het predicaat ”geen hoge prioriteit”. Subsidieaanvragen van Trois Jours en De vrije Hand (“te beperkt”) wijst de Adviesraad af. De Vrije Hand heeft bovendien nog een flinke belastingschuld en dat betekent het einde van 7 jaar De Vrije Hand.
Het bestuur van de SJIG stuurt een boze brandbrief naar de gemeente.
“Alles voor de kunst”: SJIG en JazzMarathon moeten samen
In mei volgt dan de culturele nota van Pijlman “Alles voor de Kunst”, de opvolger van “Het Pamflet” van wethouder Ypke Gietema. Het college van B & W stelt voor om de SJIG en de JazzMarathon samen te voegen. SJIG en Oosterpoort voelen daar wel voor en oud programmeur van de SJIG – Jo Willems wordt gevraagd die samenvoeging vorm te geven. Willems onderhandelt daarover met Piet Hein van der Poel, interim coördinator van de JazzMarathon en in de loop van 1995 komt Willems met een beleidsplan voor de komende 5 jaren van beide organisaties. Daarin worden de activiteiten van de ‘nieuwe Stichting Jazz’ geformuleerd en hij zoekt nieuwe bestuursleden. Eind van het jaar zitten in het bestuur: Martin Globus, Marcel Dorèl, Ineke Flik, Ulie Glas, Jan Lameris en Diny Voogd. De gemeente vindt het een goed plan en beloont de SJIG in 1996 met extra subsidie.
Eduard Heijning beëindigd halverwege het jaar zijn werk voor de SJIG vanwege zijn aanstelling als directeur bij het Noordelijk MuziekCentrum. Jan Kuiper blijft op projectbasis voor de SJIG werken. Het kantoor van de SJIG is dit jaar ondergebracht bij het Kunstencentrum aan de Noorderbuitensingel.
Exit De Spieghel
In de loop van het jaar eindigt de kortstondige hernieuwde samenwerking met de Spieghel. Vanwege personeelswisselingen bij De Spieghel is het niet meer mogelijk structureel jazzconcerten te programmeren. De tweede helft van het jaar programmeert de SJIG dan ook op meerdere podia: bij de USVA, in het Grandtheater en de Oosterpoort en in de Singelzaal.
Concerten
De SJIG organiseert 18 concerten in de stad en trekt daarmee 1828 bezoekers. In het Grandtheater vindt o.a. de serie Sax-O-List plaats, een aantal concerten en workshops met de saxofonist Steve Coleman. Ook in het Grandtheater een jaarafsluiting vol geïmproviseerde muziek: een reünie van de Noodband en de Blasters (Greetje Bijma en Harry de Wit).
In de provincie zorgt de SJIG samen met lokale verenigingen voor 21 concerten en workshops met een totaal bezoekersaantal van 987. De SJIG is verder betrokken bij de 9e ZomerJazzFietsTour, de SJIG treedt op als werkgever van de muzikanten. Er zijn optredens van o.a. vocalisten Jaap Blonk, Jodi Gilbert en Phil Minton, accordeonist Alexei Levin, bassist Barry Guy samen met trombonist Johannes Bauer, violiste Ig Henneman en pianist Cor Fühler.
En er is een JazzMarathon, dit jaar nog door De Oosterpoort en NPS: