Na het grote succes van ‘Chopin meets the Blues’ kreeg Peter Beets de uitnodiging om zijn eigentijdse arrangementen van Chopin’s muziek in New York op te nemen. De internationale reacties op de gelijknamige CD waren uitzinnig. Om de krachtige melodieen en de voelbare melancholie in combinatie met de swingende ritmes nog meer luister bij te zetten werkt Peter Beets nu samen met meesterarrangeur Rob Horsting en een van de meest vooraanstaande big bands van Europa: het Northern European Jazz Orchestra. Samen gaan zij de uitdaging aan om de originele pianomuziek door een groot orkest met 18 uitmuntende jazzmusici letterlijk en figuurlijk een nieuw leven in te blazen.
In dit programma worden de mooiste werken van Chopin in een swingende en hedendaagse vorm gegoten. De combinatie van bluesy improvisaties, Afrikaanse jazzritmes en het muzikaal raamwerk van de Poolse grootmeester staat garant voor puur genieten.
‘Chopin meets the Blues goes BIG!’ laat ook zien hoe Chopin en jazz zich tot elkaar kunnen verhouden. Hoewel Chopin van Europese afkomst is, heeft zijn muziek een grote invloed gehad op de ontstaansgeschiedenis van de Amerikaanse jazzmuziek. Vergelijk een solo van Charlie Parker met de versieringen aan het eind van Chopin’s Nocturne in Es en ontdek de overeenkomsten. Peter Beets: “Ik stel me voor dat er tenminste iets van Chopin moet hebben geklonken in de hoofden van al die New Orleans jazz musici die hun wortels in de Creoolse gemeenschap hadden. Als kinderen van gemengde afkomst moeten ze thuis zijn blootgesteld aan bepaalde klassieke muziekstukken – Europese salonmuziek, waaronder Chopin – en hebben zij misschien zelfs delen ervan leren spelen, als onderdeel van hun opvoeding. Later, toen zij meer betrokken raakten bij het leven van de zwarte bevolking in en rond de steden, kregen ze de uit Afrika afkomstige klanken en ritmes te horen. Deze combinatie van muzikale ingrediënten ontwikkelde zich gaandeweg tot de taal van de jazz die we bebop noemen.”
Peter Beets kleedde het materiaal van Chopin eerst uit, om het daarna op geheel eigen wijze weer aan te kleden. Op deze manier combineert hij sterke elementen uit de klassieke pianoliteratuur met de vrije improvisatie voor groot ensemble in een volslagen nieuw en uniek concept.